מאמרים נבחריםמדריכיםשלב האירוסין

5 דרכים להיות יותר זמין רגשית במערכת היחסים

בני שני המינים לפעמים נמצאים במקום מרוחק ריגשית בתוך מערכת היחסים. הנה 5 טיפים איך לצאת מזה.

אם שמעתם פעם מישהו אומר "אני לא רוצה לפתח רגשות" למישהו?

מדובר בהמנעות מיצירת קשר ריגשי למישהו אחר.

בהרבה מקרים מדובר ביחסים שמבוססים על קשר מיני. יש פה הנאה מהקרבה הפיזית, אבל המנעות די ברורה ממעורבות ריגשית.

מה זה אומר להיות סגור רגשית? מדוע ייתכן שמישהו אינו זמין מבחינה רגשית?

ננסה פה לענות על השאלות האלה, ובסופו של דבר ננסה גם למצוא דרכים להתגבר על הריחוק ולעזור לכם ולכן, להפתח ריגשית ולאפשר לעצמכם מערכת יחסים מלאה וממלאת.

 

מה זה אומר להיות לא זמין מבחינה רגשית?

במילים פשוטות, זה אומר שאתה או את מרגישים לא נוח עם מעורבות רגשית. אפילו ברמה של תחושה מוזרה כאשר אנשים אומרים לך כי הם איכפת להם ממך או אוהבים אותך.

אתם עלולים להתחרפן אם אתם חושבים שאתם מתחילים לפתח רגשות עבור אדם אחר.

אתם עלולים למצוא תירוצים כדי להמנע מלבלות זמן איכות עם אותו אדם, אלא אם כן זה בקבוצה או שיש לכם "אסטרטגיית יציאה" ברורה. במקום להודות בלחץ או בחוסר אונים שהסיטואציה גורמת לכם, אתם בדרך כלל מספרים איזה בדיחה או משנים את הנושא. 

 

דוגמה קלאסית, היא לספר למי שאתם מעורבים איתם במערכת יחסים שהיא בעיקר פיזית, שאתם לא יכולים להשאר את הלילה כי "יש לכם פגישה על הבוקר"… נשמע מוכר?

או עוד דוגמה להתנהגות מרוחקת היא הימנעות מכל סוג של אינטראקציה חברתית עד ש-X זמן יעבור ואז אתם יכול להמשיך כאילו כלום לא קרה.

 

מה גורם לריחוק הרגשי?

אם אתם קוראים את המאמר הזה אתם יודעים שזה משהו שמפריע לכם במערכות היחסים הרומנטיות שלכם, ואתם רוצים לעשות שינוי.

העניין הוא, שתמיד יש סיבה לחוסר זמינות רגשית, וזה בדרך כלל שונה מאדם לאדם. אין פתרון אחד שמתאים לכל, כי באמת מדובר בכל כך הרבה סיבות.

זה דומה למישהו שהולך לרופא עם פריחה. הרופא לא ישר נותו לו משחה, אלא שואל אם החולה יודע מה גורם לזה.

הסיבה לכך היא שקרם לכך היא כי קרם לטיפול בשפשפת, לא יעזור עם אלרגיה לחתולים…

כנ"ל לגבי בעיות רגשיות.

זה לעתים קרובות תחושה של פחד ו / או חוסר ערך עצמי המטפחים את חוסר הביטחון העצמי של האדם וההססנות בלתת למישהו להתקרב יותר מדי.

יש אנשים שאינם זמינים מבחינה רגשית, משום שהם חוו חוויות ילדות טראומטיות. הם למדו מוקדם מאוד כי הם לא יכולים לסמוך על אנשים או להיות פגיעים איתם, כך שהם לשמור מרחק כדי להגן על עצמם.

אחרים נפגעו במערכות יחסים קודמות ונחושים בדעתם שלא לחוות שוב סוג זה של כאב. אז הם עוסקים באינטימיות שטחית ונסוגים למרחק בטוח ברגע שהדבר נעשה רציני מדי.

 

פחד ופגיעות

ברוב המקרים, הגורם הבסיסי שגורם לריחוק רגשי של האדם הוא הפחד.

אתם עלולים לחשוש מדחייה, או שאתם חושבים שאיכשהו אתם לא "מספיק טובים" או לא תעמדו בציפיות של בן זוגכם.

אחרים עלולים לפחד לאבד את אלה הקרובים להם, ולכן הם עושים כמיטב יכולתם כדי להמנע מיצירת קשרים קרובים. זה קורה לעיתים קרובות לאנשים שאיבדו הורה או אח/ אחות בשלב מוקדם בחייהם. הכאב והצער הקשורים לאובדן זה גורם להם להסס ליצור קשרים רגשיים חזקים למקרה שיחוו זאת שוב.

 

אם אתם באמת כנים עם עצמכם על מקור חוסר הזמינות רגשית שלכם, אתם כבר בכיוון הנכון כדי לצאת מזה, ותוכלו לנקוט פעולות אמיתיות כדי לתקן את ההתנהגות הזו.

  1. תרגול מודעות עצמית

אחת הדרכים החשובות ביותר להתגבר על חוסר זמינות רגשית היא לזהות מתי אתם מרוחקים.

זה יחייב אותכם להיות מודעים לתגובות שלכם למצבים שונים, ולהיות כנים לגבי למה אתם מתנהגים בצורה זו.

לדוגמה, חוסר זמינות רגשית שלך עשוי להתבטא כעצמאות מוגזמת. אולי למדתם לפני זמן רב שאינכם יכולים לסמוך על אנשים אחרים, אז אתם כבר רגילים ודרוכים לטפל בהכל בעצמכם, תמיד.

אם וכאשר אתם מוצאים את עצמכם במצב שבו אתם צריכים אנשים אחרים, לדוגמה במצב של פציעה או מחלה ח"ח, אתם עלולים להתנגד לאפשרות להראות פגיעים ולתת לאחרים תחושה שאתם זקוקים להם.

אחרי הכל, אם אתה מושיט יד ולבקש עזרה, אתה עלול בסופו של דבר להתאכזב שוב.

זיהוי חשיבה זו והתנהגות היא הצעד הראשון לשינוי. זה תמיד טוב לעסוק כמה שיותר בהסתכלות פנימית על בסיס קבוע, אבל במיוחד כאשר אתם מוצאים את עצמכם בנסיגה ממישהו.

היו ערים לדברים שהובילו אותכם לשים את המחסומים הרגשיים או את יצירת המרחק הרגשי.

 

2. עשו צעדים קטנים לעבר האפשרות להיות פגיע

העניין הוא, שמרבית האנשים, מרבית הזמן, ינצלו לטובה את האפשרות להיות אחלה. ואם תראו להם פגיעות ושאתם זקוקים להם, רוב הסיכויים שהם יהיו עוד יותר אחלה.

אבל זה לוקח אומץ מצידכם.

במקום לנסות לרסק את הקירות המגוננים עליכם בבת אחת, נסו לפורר אותם לאט לאט.

תנו לאנשים שאוהבים אותכם הזדמנות להראות לך שהם כנים, ושניתן לסמוך עליהם

חטפתם שפעת? תנו לאדם קרוב להביא לכם תרופה או מרק. כמו שאמרנו- צעדים קטנים.

יש סיכוי שעכשיו תחושו ש:

אתם לא רוצים שהם יראו אותכם במצב כה פגיע.

אתם נראים נורא ולא יכול לטפח את החזות המלוטשת הרגילה שלכם.

ייתכן שתרגישו שאתם עכשיו חייבים להם משהו בדרך כלשהי.

אבל זה יהיה ממש נחמד לתת להם לטפל בכם, אפילו קצת, נכון?

תנו להם.

3. תקשרו בגלוי ובכנות

אם אתם מנסים להיות יותר פנויים ומעורבים ריגשית- בין אם אם זה עם בני הזוג שלכם, הילדים, בני המשפחה, או חברים קרובים – ספרו להם את זה.

שתפו אותם בתודעה שלכם שאתם מרוחקים או מתחמקים, ובקשו את עזרתם לשנות את זה.

יש סגנון פנייה מסויים שאתם מעדיפים במקרים כאלה? שתפו את הסובבים אתכם גם בזה, כדי שתוכלו באמת להשתמש בביקורה הזאת, ולא תנעלו אן תתרחקו כמו תמיד.

היו ברורים לגבי הטון שאתם, מגיבים אליו בצורה הטובה ביותר, כגון פנייה עדינה לעומת האשמות ודמעות.

המטרה היא ליצור אזור ניטרלי שבו שני הצדדים יכולים לתקשר ללא כל עוינות.

אתם תוכלו להקשיב לקרובים אליכם,  והם ירגישו אישור לעובדה שהם נשמעים. אחרי הכל מדובר באנשים שאוהבים אתכם.

כתוצאה מכך, הם עשויים להיות להוטים ומוכנים לתקשר איכם בצורה היעילה ביותר כדי לעזור לכם לפרוץ את המחסומים הרגשיים שלכם – בעדינות, עם אהבה ללא תנאי, תמיכה והבנה.

 

4. הפתחו לאט לאט.

נקיטת צעדים קטנים לעבר זמינות רגשית רבה יותר מאפשר לכם תחושת ביטחון 

נניח שפגשתם מישהו שאתם מרגישם במחיצתם בנוח, והם מאותתים לכם, או אומרים ישירות שהם מעוניינים להכיר אתכם יותר טוב. 

כאשר אתם מזהים את ההזדמנות הנכונה לעשות זאת, חילקו איתם את המודעות שלכם כי אתם לא זמינים מבחינה רגשית, ושאתם מנסים ללמוד איך להיות פתוחים יותר.

ספרו להם פרט אישי אחד על עצמכם- רק אחד.

זה יכול להיות משהו קשה שאתם עוברים, או משהו נורא שקרה בעבר שלכם, או אפילו רק איזה תכונה אישית שאתם מרגישים מטופשים לגביה.

הראו להם את החלקיק הקטן ביותר של פגיעות, ותנו להם את האפשרות להתמודד עם המידע הזה, ולקבל אותכם.

לאחר מכן, כאשר אתם מרגישים קצת יותר בטוח, נסו לעשות את זה שוב, עם עוד קצת מידע. לאט לאט אתם תתחילו להרגיש יותר בנוח עם הפגיעות שלכם עם האדם הזה. 

תבינו שהם אוהבים ומקבלים אתכם כמו שאתם, ושאתם ראויים לאהבתם.

 

5. אם אתם עדיין מרגישים תקועים באמת, שיקלו לקבל עזרה

התייעצות עם החברים ובני משפחה כדי להתגבר על המרחק הרגשי שלכם זה רעיון טוב, אבל לפעמים קצת עזרה מקצועית יכולה לעזור אף יותר.

זה כמו ללכת לטיפול פיזיוטרפיסטי אחרי חבלה קשה- אתם יכולים להחלים לבד עם הזמן, אבל טיפול יכול להקל על תהליך ההחלמה, ואף לזרז אותו.

וזה בסדר גמור. אף אחד מאתנו לא מושלם, זאת הסיבה שיש מטפלים.

להיות פנוי רגשית לאחר שנים, או אפילו עשרות שנים, של המרחק לוקח הרבה אומץ.

עכשיו הגיע תורכם למסע משלכם. תמיד יהיו אתגרים להתמודד איתם, אבל אין ספק שתוכלו להתגבר עליהם עם התמדה, אימון, ואמונה עצמית.

כתיבת תגובה